کافه سفر

اخبار گردشگری | جاذبه های گردشگری | سفر | رزرو هتل

کافه سفر

اخبار گردشگری | جاذبه های گردشگری | سفر | رزرو هتل

معبد ژوپیتر بعلبک در کشور لبنان

معبد ژوپیتر یکی از معابد دیدنی و فوق العاده خاص جهان است که در شهر بعبلک کشور لبنان می توانید از آن دیدن نمایید.


شهر بعلبک در بین دو رشته کوه دره ی بقاع قرار گرفته و معبد ژوپیتر به مانند گنجینه ای گران بها در این شهر می درخشد.


البته به جز معبد ژوپیتر دو معبد دیگر ونوس و باخوس نیز در این محدوده در شهر بعلبک قرار دارند. اما آن چه از معبد ژوپیتر بر جای مانده است، توانسته در کسب شهرت پیش تر از باقی مانده ی معابد دیگر موفق باشد.


ساخته شدن معابد ژوپیتر، ونوس و باخوس حاصل کار دائمی هزاران برده و جان دادن بسیاری از آن ها زیر بار سنگ های بزرگ و سنگین بوده است.


این چیزی ست که هنگام مشاهده ی این معابد باید حتما در خاطر بیاورید. وقتی سنگ های بزرگ و عظیم معبد ژوپیتر را می بینید در ذهن بیاورید که چطور برده های بی گناه زیر بار حرکت دادن این سنگ ها کمر خم کرده اند و چه خون هایی پای این معابد ریخته شده است...















برخی از موزه ها در تهران تعطیل شده اند

موزه ها یکی از جاذبه های گردشگری در هر شهر و کشوری است. بسیای از افراد برای بازدید از موزه ها به شهرهای مختلف سفر می کنند که یکی از این شهرها، همین تهران است.


اما برخی از موزه ها در تهران تعطیل شده اند. به همین دلیل  یکی از عضو های کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران از تعطیلی برخی از موزه‌ها در تهران در روز جهانی موزه‌ها و نیز وضعیت پیش آمده برای آرامگاه لطفعلی‌خان زند در بازار تهران انتقاد کرد.




حجت نظری، در جلسه علنی امروز شورای شهر در تذکری بیان کرد:

    همان‌طور که مستحضرید، موزه نقشی بسیار مهم در انتقال میراث گذشته به نسل‌های بعدی دارد. اقدام ارزنده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در راستای افزایش تعامل شهروندان با موزه‌ها، هم‌زمان با گرامیداشت روز جهانی موزه، همچون رایگان شدن بهای بازدید از موزه‌ها و نیز افزایش ساعت بازدید که با استقبال بسیار گسترده شهروندان نیز مواجه شد، درخور تقدیر و تشکر است.

وی با بیان اینکه متأسفانه شهر تهران این اقدام مبارک را تنها در موزه‌های زیر مجموعه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشاهده کرد و در کنار آن، خانه موزه‌های زیر مجموعه شهرداری نیز پذیرای شهروندان تا ۱۰ شب بودند، گفت:

    موزه‌های مربوط به سایر ارگان‌ها و سازمان‌ها اعم از موزه گمرک، موزه سکه، موزه ارتباطات، موزه ملک، موزه استاد صنعتی که بنده شخصا به آن‌ها مراجعه کردم، اجازه بازدید به شهروندان را نمی‌داد و همه بسته بودند.

عدم وجود مدیریت واحد و قوانین یکسان برای نظارت بر موزه‌ها و قواعد ناهمسان از جمله روز و ساعت بازدیدها، باعث شده بسیاری از موزه‌های شهر تهران میزبان شهروندان تهرانی نباشد و قطعا باید سازمان میراث در راستای مدیریت واحد موزه‌ها اقدامات جدی انجام دهد.

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران افزود:

    زمانی که با رایگان کردن و افزایش ساعات بازدید، مخاطب زیادی به سمت موزه‌ها جذب می‌شوند، چه بهتر است که از این ظرفیت بیشتر استفاده شده و اماکن تاریخی-میراثی هم مشمول این طرح شود. برای مثال، روز جمعه برای بازدید از برج طغرل واقع در شهر ری نیز مراجعه کردم، اما اعلام شد که پس از ساعت ۵ بعدازظهر این مجموعه تعطیل است و مردمی هم که به آنجا مراجعه کردند، با در‌های بسته مواجه شدند و این، احتمالا برای سایر اماکن تاریخی هم قابل مشاهده بود.

وی به وضعیت نامناسب آرامگاه لطفعلی خان زند در بازار تهران نیز اشاره کرد و گفت:

    متأسفانه طی گزارش‌های واصله، سال‌ها است که مقبره لطفعلی خان زند در امامزاده زید مورد بی‌توجهی و بی‌مهری قرار گرفته و در مقاطعی انبار سنگ و سپس انبار فرش امامزاده بوده است. همان‌طور که مستحضرید لطفعلی خان زند از پادشاهان خوشنام سلسله زندیه است که به دست آغا محمد خان قاجار کشته شد، اما سوای این موارد مقبره این شخصیت بخشی از میراث شهر تهران است و به نوعی این بی‌توجهی و بی‌مهری به میراث ارزشمند شهر تهران صورت گرفته است.

وی ادامه داد:

    با توجه به اینکه این مقبره، در آستان مقدس امامزاده زید قرار دارد و تولیت آستان بر عهده سازمان اوقاف و امور خیریه است، انتظار می‌رود شهرداری تهران گزارشی دقیق در ارتباط با وضعیت فعلی این مقبره و طرح‌های مرمت و توسعه امامزاده زید و نقش این مقبره در این طرح‌ها تهیه کند و با هماهنگی سه جانبه بین شهرداری، سازمان اوقاف و سازمان میراث فرهنگی، در راستای احیای این میراث ارزشمند اقدام عاجل صورت گیرد.

نظری در ادامه تذکر خود اضافه کرد:

    نکته سوم؛ در مورد گورستان تاریخی ظهیرالدوله است که در سال ۱۳۷۷ به‌عنوان یک اثر ملی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ثبت رسیده است. متأسفانه در حال حاضر نظارت مشخصی از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بر آن صورت نمی‌گیرد و ورود به آن در اکثر مواقع ممنوع است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه حتی متأسفانه بازدیدکنندگان این گورستان در همان ساعات محدود بازدید هم با موارد عجیبی مواجه هستند که بیشتر از مشی کشوری مثل عربستان سعودی برمی‌آید، گفت:

    ساعات بازدید بانوان از آقایان مجزا شده و فقط روزهای پنج‌شنبه در ساعات محدود و جداگانه امکان بازدید برای شهروندان وجود دارد.

به گفته وی این آرامستان ظرفیت بالایی برای اقتصاد شهری و جذب گردشگر دارد.

در ارتباط با این گورستان تاریخی که اکثرا افراد شاخص و به نام در آن آرمیده‌اند، از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواسته می‌شود تا هرچه سریع‌تر، به صورت جدی به این مهم ورود کند و مطالبه شهروندان را در راستای حفظ و مرمت این مجموعه تاریخی و بازدید از این میراث ارزشمند، مورد توجه قرار دهد.

تهران و اطلس فرهنگی

تهران دارای جاذبه های گردشگری است و سبب می شود مسافران بسیاری به این شه سفر کنند. اما بنا بر گفته ی کارشناسان اگر شاخص های فرهنگی تهان باز بینی شود، تهران می تواند یک عنوان یک اطلس فرهنگی قلمداد شود.


دلاور بزرگ‌نیا در پاسخ به این سئوال که چرا تهران با داشتن جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی هنوز جایگاه و سهم مناسبی در گردشگری ندارد اظهار داشت: «در نگاه اول تهران یک شهر گردشگرفرست به نظر می‌آید درصورتی‌که تهران می‌تواند یکی ازبهترین مقاصد گردشگری باشد، ما محورهای مقاصد گردشگری را به‌درستی تعریف نکرده‌ایم.


وی ادامه داد: برای مثال می‌توانیم در تهران چند محور اساسی داشته باشیم، محور فرهنگی تاریخی بافت تهران قدیم هیچ کم از سایر بافت‌های تاریخی در کشور ندارد. تهران شهری با بناهای تاریخی متعدد، کاخ‌موزه‌ها و موزه‌ها است، موزه‌های مطرح در دنیا آرزوی نمایش گنجینه‌های موزه ملی و موزه رضا عباسی را دارند.»

بزرگ‌نیا عنوان کرد: «ما در حوزه عمومی به بحث فرهنگ عمدتا نگاه دسته دوم داشته‌ایم، در تربیت و آموزش مسائل فرهنگی باید از خردسالی تا بزرگسالی شهروندان برنامه‌ریزی داشته باشیم. ما در معرفی داشته‌های فرهنگی خودمان کم گذاشته‌ایم. موزه‌ها و بناهای تاریخی را به درستی معرفی نکرده‌ایم .باید همه ظرفیت‌های فرهنگی و تبلیغی را در توسعه گردشگری بکار بگیریم، متأسفانه سیاست‌گذاری‌های ما در هم‌افزایی بین دستگاه‌های تبلیغی و فرهنگی کم بوده است. تا اسم تهران را می‌گوییم، یک شهر شلوغ با ترافیک و آلودگی هوا در ذهن تداعی می‌شود.»

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تهران با اعلام اینکه هسته پژوهشی در استان تهران شکل گرفته است ادامه داد: «در نظر داریم تا شاخص‌های فرهنگی تهران را دوباره بازبینی کنیم، تهران فرهنگ غذایی، لباس محلی و گویش مشخص دارد که می‌تواند در یک اطلس فرهنگی گردآوری و منتشر شود.»

بزرگ‌نیا افزود: «یکی از برنامه‌های اصلی ما در گردشگری توسعه محور فرهنگی‌تاریخی در کنار برگزاری گردشگری رویداد‌ها است اعم از رویداد‌ای تجاری نمایشگاهی، ورزشی و فرهنگی هنری است.»

باران تند در برخی از استان های کشور طی دو روز آینده

بنا بر گزارش سازمان هواشناسی، بارش باران طی روزهای اینده در تعدادی از استان های کشور ادامه میابد.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اشاره به تداوم بارش‌ها طی سه روز آینده، استان‌های پربارش را اعلام کرد و گفت: شدت بارش فردا سه‌شنبه (۲۵ اردیبهشت) در خراسان شمالی و رضوی، ‌ برخی نقاط استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، زنجان، ‌ کردستان، مازندران و شمال شرق تهران پیش‌بینی می‌شود.

احد وظیفه اظهارکرد: بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های هواشناسی و خروجی مدل‌ها، ‌طی سه روز آینده رگبار باران، ‌ رعد و برق و وزش باد شدید موقت در نیمه شمالی کشور پیش بینی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طی سه روز آینده در ارتفاعات البرز مرکزی نیز بارش برف دور از انتظار نخواهد بود، گفت: بارش پراکنده امروز در جنوب سیستان و بلوچستان و فردا (۲۵ اردیبهشت) در ارتفاعات البرز مرکزی، ‌ کرمان و هرمزگان پیش‌بینی می‌شود. همچنین در روز چهارشنبه در شمال استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان بارش پراکنده باران خواهیم داشت.


مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: شدت بارش امروز در خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و شمال خراسان جنوبی، زنجان، برخی نقاط استان‌های آذربایجان‌ شرقی و غربی، مرکزی و ارتفاعات البرز، سمنان، مازندان و تهران خواهد بود.

به گفته وظیفه، شدت بارش فردا (۲۵ اردیبهشت) در خراسان شمالی و رضوی، ‌ برخی نقاط استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، زنجان، ‌ کردستان، مازندران و شمال شرق تهران و در روز چهارشنبه (۲۶ اردیبهشت) در برخی نقاط استان‌های همدان، مرکزی، قم، یزد، شمال تهران و برخی نقاط خراسان رضوی پیش‌بینی می‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد: در دو روز آینده تدوام وزش باد شدید و گرد و خاک را در برخی نقاط شرق، جنوب شرق و جنوب و با شدت در نواحی مرکزی خواهیم داشت که سبب کاهش دید و کیفیت هوا می‌شود.


مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در مورد شرایط جوی تهران گفت: فردا آسمان تهران کمی ابری، ‌ همراه با وزش باد، ‌ در بعدازظهر افزایش ابر و افزایش باد، با بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود. بیشترین و کمترین دمای تهران در این روز ۲۳ و ۱۲ درجه سانتیگراد خواهد بود. همچنین تهران در روز چهارشنبه (۲۶ اردیبهشت) نیمه ابری، در بعضی ساعات ابری، همراه با رعد و برق با بیشترین و کمترین دمای ۲۳ و ۱۳ درجه سانتیگراد خواهد بود.

بارش باران در محورهای مختلف کشور

بنا بر تازه ترین اخبار آب و هوای منتشر شده، اعلام شده است که سامانه ی بارشی جدید از امروز، کشور را فراخواهد گرفت. بر این اساس، مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا گفته است که بارش باران در اکثر محور‌های استان های چهار محال بختیاری، البرز، سمنان، فارس، کرمانشاه، گیلان، همدان و اصفهان جریان دارد.



بارش باران در محور‌های 8 استان کشور/ ترافیک نیمه سنگین در آزادراه قزوین- کرجبه گزارش فانوس، سرهنگ نادر رحمانی سرپرست مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا در خصوص آخرین وضعیت ترافیکی و جوی جاده های کشور اظهار کرد:برابر آخرین گزارش های دریافتی از مرکز کنترل راه های کشور بارش باران در اکثر محور های استان های چهار محال بختیاری, البرز, سمنان, فارس, کرمانشاه, گیلان, همدان و اصفهان جریان دارد.


وی افزود: وزش باد شدید و گرد و خاک در اکثر محور های استان لرستان گزارش می‌شود.

سرپرست مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجاگفت:ترافیک در باند جنوبی آزادراه کرج-قزوین از پایانه شهید کلانتری تا پل فردیس، باند جنوبی آزادراه تهران-کرج از پل فردیس تا گرمدره و استان قزوین باندجنوبی آزادراه قزوین-کرج محدوده کیلومتر39 نیمه سنگین است.

سرهنگ رحمانی ادامه داد: محورهای شمشک- دیزین، اولنگ-شاهرود، عجب شیر- آذرشهر و ایلام- ایوان به علت نبود ایمنی کافی تا اطلاع ثانوی مسدود هستند.

درک کجاست؟

همه ی ما شنیده ایم که گاهی گفته اند، " برو به درک ". گوینده از گفتن این حرف، مقصودی نا خوشایند دارد. اما آیا می دانید درک کجاست؟
شاید برایتان جالب باشد بدانید که در کشور ما جایی به نام درک وجود دارد که به دلیل رمل های شنی‌اش، نخل های سر به فلک کشیده‌اش و دریای آبی‌اش در یک قاب و کنار هم، تصویر خیال انگیزی‌ را به وجود می آورد.
این مقدص گردشگری چند سالی است که برای گردشگران به یکی از محبوب ترین و جذاب ترین مناظق گردگشری ایران تبدیل شده است.
درک در سیستان و بلوچستان قرار گرفته است و دارای ساحلی بکر و تماشایی است.
درک در 179 کیلومتری غرب چابهار و در فاصله ی 10 کیلومتری از روستای زرآباد قرار گرفته است. ین روستا بر سر راه دو بندر مهم جنوب، یعنی بندر چابهار و بندر عباس و در مسیر ترانزیتی بندر کنارک و بندر جاسک واقع شده است. همان طور که می بینید، درک جایی زیبا است.








هشدار سازمان هواشناسی در خصوص احتمال آبگرفتگی معابر

با توجه به تداوم بارش ها در 15 استان کشور، سازمان هواشناسی نسبت به جاری شدن سیلاب و آبگرفتگی معابر هشدار داده و در اطلاعیه ای به شرح زیر عنوان داشت:



متن اطلاعیه سازمان هواشناسی


پیرو اطلاعیه شماره ۱۵ مورخ  ۱۶ اردیبهشت ماه ، برای فردا (۱۸ اردیبهشت) در نیمه غربی کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، از اواسط روز آذربایجان غربی و بتدریج نیمه جنوبی آذربایجان شرقی و چهارشنبه (۱۹ اردیبهشت) در استان‌های کردستان، جنوب آذربایجان شرقی، کرمانشاه، ایلام، مناطق شمالی و شرقی خوزستان، همدان، مرکزی، لرستان، از بعدازظهر بخش‌های شمالی چهارمحال و بختیاری و بتدریج غرب و جنوب اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، شمال بوشهر، دامنه‌های البرز در قزوین، البرز، تهران و ارتفاعات مرکزی در جنوب قم، تشدید بارش، گاهی رگبارو رعد و برق و وزش باد شدید، آبگرفتگی معابر، احتمال تگرگ و سیلابی شدن مسیلها و رودخانه ها پیش‌بینی می‌شود.

شایان ذکر است روز سه شنبه و چهارشنبه (۱۸ و ۱۹ اردیبهشت ماه) در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان و غرب مازندران سرعت وزش باد قابل توجه پیش‌بینی می‌شود و انتظار میرود در برخی مناطق بخصوص در اردبیل و گیلان، سرعت لحظه‌ای باد به بیش از ۸۰ کیلومتر بر ساعت افزایش یابد و شرایط طوفانی حاکم شود بنابراین برای جلوگیری از خسارات احتمالی اقدامات لازم به عمل آید. همچنین روزهای سه شنبه و چهارشنبه (۱۸ و ۱۹ اردیبهشت ماه) در خوزستان وزش باد شدید پیش‌بینی میشود که میتواند موجب خیزش گردوخاک در منطقه و کاهش کیفیت هوا و دید افقی شود.
بارش رگباری همراه با رعدوبرق در مدت کوتاه میتواند منجر به روان آب و سیلاب ناگهانی در مناطق مستعد شامل رودخانه‌های فصلی و دره‌های کوهستانی پرشیب شود. توصیه می شود ضمن رعایت نکات ایمنی از توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها در این مناطق خودداری شود.