کافه سفر

اخبار گردشگری | جاذبه های گردشگری | سفر | رزرو هتل

کافه سفر

اخبار گردشگری | جاذبه های گردشگری | سفر | رزرو هتل

واحد پول کشور ترکیه

اولین نکته ی مهم قبل از سفر به یک کشور خارجی اطلاع از واحد پول آن کشور است.باید بدانیم که در آن کشور مردم از چه واحد پولی در معاملاتشان استفاده می کنند و واحد پول ما چه  ارزشی دارد.

تور ترکیه را خریداری کرده اید و قبل از سفر باید بدانید که واحد پول این کشور لیره ترک و یا به زبان ترکی Türk lirası با نشان زیر است.



البته این واحد پول علاوه بر کشور ترکیه در جمهوری ترک قبرس شمالی نیز به کار برده می شود.واحد پول ترکیه  دارای صفرهای زیادی بود که به صورت یک میلیون لیر صد میلیون لیر خوانده می شد،اما از ناریخ 28 ژانویه 2004 این شش صفر از واحد پول ترکیه حذف شد و از اول ژانویه ی 2005 این واحد پولی به نام لیره ی جدید ترک یا Yeni Türk lirasıوارد گردش پولی این کشور شد.این واحد به اختصار YTL نام گذاری شد.در واقع یک لیر همان یک میلیون لیر قدیم است و هنوز بعضی زبانشان به آن عادت نکرده است و در معاملاتشان میلیون را به کار می برند،در سفرتان اگر شخصی به کار برد اصلا وحشت نکنید.



بعد از چهار سال واحد پول ترکیه دوباره به لیره ی ترک تغییر نام داد و کلمه ی Yeni یا جدید از روی آن برداشته شد و به اختصار TLنامیده شد.لیره ترک به صورت اسکناسهای ۲۰۰، ۱۰۰، ۵۰، ۲۰، ۱۰ و ۵ لیره موجود است و هر لیره ترک معادل یکصد کروش می‌باشد.کروش واحد پولی زیرین لیره است و سکه‌های این واحد پولی شامل سکه‌های یک لیره‌ای، ۵۰ کروشی، ۲۵ کروشی ، ۱۰ کروشی ، ۵ کروشی و ١ کروشی وجود دارند.

نکته ی مهم دیگر برای سفر به ترکیه این است که هر لیره ی ترک معادل 700تومان ما است و باید پول خود را با لیره چنج کنید.

جالب است بدانید که لیره برای اولین بار در سال 1843میلادی توسط عبدالمجید اول به نام لیره ی عثمانی ضرب شد و چون از جنس طلا بود به لیره ی زرد شناخته شد.بر روی اسکناسهای لیره تاکنون تنها تصویر آتاتورک و عصمت اینونو رئیس جمهور سالهای 1938تا1950نقش بسته است.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.