کافه سفر

اخبار گردشگری | جاذبه های گردشگری | سفر | رزرو هتل

کافه سفر

اخبار گردشگری | جاذبه های گردشگری | سفر | رزرو هتل

رتبه گردشگران در سفر به ترکیه

جذابیتهای کشور ترکیه برای ایرانیان و استقبال آنها از تور ترکیه باعث شده است که گردشگران ایرانی در رتبه ی هفتم سفر به کشور ترکیه قرار گیرند.

البته سفر به کشور ترکیه فقط در میان ایرانی ها پر طرفدار و دارای جذابیت نیست،آنچه در اخبار گردشگری می خوانیم گویای آن است که گردشگران کشورهای آلمان، روسیه، انگلیس، گرجستان، بلغارستان و هلند به ترتیب جایگاه اول تا ششم را در لیست مسافران ترکیه دارند.

یعنی مردم کشور آلمان بیشتر به ترکیه سفر می کنند،برای من که کمی عجیب است.ایرانی ها حق دارند به دلیل محدودیت بیشتر به این کشور همسایه سفر کنند،اما مردمان آلمان که خود کم از زیبایی های ترکیه را در کشورشان ندارند،چرا بیشترین تعداد توریست را به کشور ترکیه دارند.

این نشان می دهد که کشور ترکیه توانسته است از طبیعت و زیبایی هایش در جذب توریست به نحو عالی استقاده کند و سالانه ۳۴ میلیارد دلار از راه توریست در آمد کسب کند.

باید به مسئولین و مردم این کشور تبریک گفت که توانسته اند در این صنعت حرفی برای گفتن داشته باشند و توانسته اند رتبه ی پنجم را در گردشگری در جهان کسب کنند.


سفر ارزان به ترکیه با قطار

اگر در این روزهای زیبای بهاری قصد سفر به کشور ترکیه را دارید و کمی از گرانی هزینه ی تورها نگران هستید،راههای ارزانتری نیز برای سفر به ترکیه وجود دارد.تور آنتالیا با پرواز شاید کمی گرانقیمت باشد و این در کنار هزینه های جانبی مانند خرید و تفریح بیشتر نیز می شود. اما اگر اشتیاق این سفر به یادماندنی را دارید،با حمل و نقل زمینی و اقامت در هتلهای ارزانتر می توانید سفر ارزانتر و به صرفه ای را داشته باشید.

یکی از راههای سفر ارزان به کشور ترکیه،استفاده از خط ریلی و سفر با قطار است.قطار تهران-آنکارا در سال 1380 برای توسعه حمل و نقل ریلی با همکاری راه آهن ترکیه راه اندازی شد.این قطار هر هفته برای جابه جایی مسافران سرویس دارد و تنها با پرداخت 223,550تومان می توانید بلیت آنرا تهیه کنید.قطارهای آن 4تخته هستند و پس از دو روز نیم به مقصد خود شهر آنکارا خواهید رسید.

در این سفر شما ساعت 22:40 چهار شنبه شب تهران را به مقصد آنکارا ترک می کنید و از ایستگاههای زنجان،تبریز،سلماس عبور می کنید و بعد از ظهر روز پنجشنبه به ایستگاه مرزی رازی خواهید رسید.در این ایستگاه کارهای گمرکی و گذرنامه انجام می شود و پس از طی 3کیلومتر به ایستگاه مرزی کاپیکوی در ترکیه برای انجام کارهای گمرکی و گذرنامه می رسید.پس از طی 107 کیلومتر به ایستگاه وان می رسید و در آنجا سفر هیجان انگیز دریایی آغاز می شود.در اسکله ی وان سوار بر یک کشتی دو طبقه می شوید و پس از یک عبور 5 ساعته بر روی دریاچه ی وان به ایستگاه تات وان می رسید و پس از طی 1330 کیلومتر دیگر با قطار ترکیه در صبح روز شنبه به شهر آنکارا می رسید.

شاید این سفر کمی زمان بر باشد،اما اگر برای اولین بار سفر می کنید،می توانید از مناظر زیبا لذت ببرید.مناظری که شاید برای شما تازگی داشته باشند و طی مسیر 2روز و نیمه را برای شما لذت بخش می کند.


بر فراز پل طبیعت

اگر تهرانی باشید جتما در اخبار گردشگری خبر افتتاح یک مکان زیبای دیگر در تهران را شنیده اید.پل طبیعت در بوستان آب و آتش تهران در 21مهرماه سال 1393 افتتاح گردید و به نمادی جدید برای تهران بدل شد.پلی که در نوروز بسیاری از گردشگران از سراسر ایران و تهران را برای تماشایش و لذت بردن از مناظر بی نظیر تهران به منطقه ی عباس آباد تهران کشید.



درباره ی پل زیبای طبیعت باید گفت که اولین پل مختص پیاده روی در ایران محسوب می شود و شریانهای اصلی پایتخت ایران یعنی بزرگراه مدرس،همت،حقانی و رسالت را به یکدیگر متصل می کند.این پل در سه طبقه بنا نهاده شده است و بر روی آن می توانی چشم اندازی زیبا از شهر تهران را تجربه کنید.

در زمان طراحی زمینهای عباس آباد در نظر داشتند تا با دو پل بخش غربی و شرقی بزگراه مدرس را به یکدیگر متصل کنند.اما این دو پل با یکدیگر تلفیق شدند و پل زیبای امروزی در چند طبقه شکل گرفت.جالب است که در طراحی پل از پل خواجوی اصفهان الهام گرفته اند و طرح آن کاملا ایرانی محسوب می شود.در ضمن این پل سازگار با محیط زیست نیز است و اولین پل عبور و مرور غیر خودرویی کشور به حساب می آید.اما نمونه ی مشابه آن در پارکهای ملی و طبیعی کشورهای فرانسه،کانادا،بلﮋیک،هلند،استرالیا و مالزی نیز وجود دارد.

این پل زیبا در سه طبقه و دارای سه مسیر برای پیاده روی،دوچرخه سواری و کالسکه است.همچنین پل دارای نمایشگاه،کافی شاپ،رستوران و گالریهای هنری است که گردشگران بر فراز پل زیبا در کنار لذت بردن از مناظر اطراف می توانند از آنها بهره ببرند.



حال اگر مسافر تهران شوید به غیر از برج میلاد باید بوستان آب و آتش و پل طبیعت را نیز جز مقاصد گردشگری خود قرار دهید.اما تهرانیها می توانند اخر هفته ی خوبی را در این بوستان زیبای تهران تجربه کنند و بر فراز پل از چشم انداز زیبا لذت ببرند،البته اگر هوا آلوده نباشد و زیبایی مناظر اطراف پابرجا باشد.

زیارت چغازنبیل در شوش


در تمدنهای باستانی آسیای غربی برای عبادت خدایانشان مکانهای مقدسی به عنوان نیایشگاه بنا می کردند که بلند مرتبه ترین آنها زیگورات نام داشت.زیگورات به معنای بالا رفتن به سوی آسمان است و جایگاه آن در مکانی مرتفع مانند کوههای بلند بود.زیگوراتها از بهترین مصالح ساختمانی و سنگ ساخته می شدند تا همیشه پای برجا باشند و برای راز و نیاز با خداوند استوار بمانند.

چغازنبیل یکی از زیگوراتهایی است که قرون بسیاری را سپری کرده است و در عصر حاضر به مکانی شگرف برای بازید گردشگران تبدیل شده است و هنوز شکوه آن زمانها را در خود دارد.

زیگورات چغازنبیل متعلق به تمدن ایلامی است که در 1250 سال پیش از میلاد مسیح توسط "اونتاش گال" پادشاه بزرگ ایلامی به منظور پرستش خدای "اینشو شیناک" نگهبان شوش،در شهر باستانی شوشتر بنا نهاده شد. اما این اثر شگرف بعدها با حمله ی خونین آشور بانیبال همراه تمدن ایلامی به ویرانی کشیده شد.این اثر به طور تصادفی در سال 1890 کشف شد.به مدت 50 سال در منطقه فعالیتهای استخراجی برای نفت صورت می گرفت که به طور ناگهانی آجری باستانی در محل کشف شد و کاوشگران را بر آن داشت تا محل را کاوش کنند.معبد طی کاوش باستان شناسان کشف شد و اولین اثری لقب گرفت که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.این اثر به گفته ی باستان شناسان نخستین ساختمان مذهبی در ایران محسوب می شود.

این بنای با شکوه در ابتدا به ارتفاع 52متر و در 5 طبقه بوده است.اما گذشت زمان و فرسایش و ویرانیها از آن 25متر و 2 طبقه و نیم را باقی گذاشته است.اما در اخبار گردشگری می خوانیم که متاسفانه همین طبقات باقی مانده نیز دستخوش فرسایش هستند و این بنای عظیم خشتی گلی رو به نابودی می رود.



اگر شما نیز چون من از تماشای آثار باستانی لذت می برید،بهار زیبا فرصتی برای سفر و لذت بردن از این آثار شگفت انگیز است.برای دیدن این اثر شگفت باید به اهواز سفر کنید.هم اکنون این سازه ی عظیم در 40 کیلومتری جنوب شرقی شوش قرار دارد و باید مسیر جاده اهواز شوش را پیش بگیرید تا به ابهت وصف ناپذیر این زیگورات باستانی دست یابید.

مکانی مرموز به نام Stonehenge


در دنیای خاکی مکانهای شگفت انگیز بسیاری وجود دارد که بسیاری علاقه مند هستند آنها را از نزدیک تماشا کنند.یکی از مکانهای شگفت انگیز در جهان Stonehengeدر کشور انگلستان است.

این مکان شگفت انگیز از سنگهای غول پیکری تشکیل شده است که به شکل شگفت انگیزی در کنار یکدیگر در دشت "سالزبری" در جنوب انگلستان قرار گرفته اند.این بنای سنگی عظیم باقی مانده از دوران عصر برنز و دوران سنگی است و با تحقیقات به عمل آمده قدمت آن به 2000 تا 3000 سال قبل از میلاد برمی گردد که هنوز علت ساخت آن ناشناخته است.چه دلیلی می توانست داشته باشد که سنگهایی به ارتفاع 6متر و وزن 50 تن را به این منطقه انتقال بدهند و با چینشی عجیب در کنار یکدیگر قرار دهند.

این سنگهای عظیم اگر توسط بشر به این مکان انتقال داده شده باشند،برای جابه جایی هر کدام 1هزار نفر نیرو احتیاج است که باید سه هفته تنها یک سنگ عظیم را جابه جا کنند که سالها وقت می گیرد.له دلیل این پیچیدگی بسیاری بر این باورند که شاید توسط موجودات فرازمینی ساخته شده است و خواسته اند توسط آن علائمی را به دیگر موجودات فرازمینی انتقال دهند.

اما درمورد اینکه گذشتگان چه استفاده ای از این سنگهای عظیم می برده اند نظریه های متعددی وجود دارد.عده ای آن را به عنوان معبد می شناسند و عده ای بر این باورند که در آن زمان از این مکان برای شفای بیماران استفاده می کردند.عده ای نیز برای Stonehengکاربردی نجومی متصور شده اند که گذشتگان از آن برای تعیین موقعیتهای نجومی استفاده می کرده اند.

به هر حال این بنای عجیب در انگلستان در کنار بسیاری از آثار باستانی مانند اهرام ثلاثه ی مصر ناشناخته و شگفت انگیز است و هر انسانی را جذب می کند که برای تماشایشان به آنجا سفر کنند.


آثار باستانی نمرود به فنا

بشر امروز نسبت به گذشته و آثاری که از آن به جای مانده است بسیار حساس است.آنچه از عصر باستان به ما رسیده است، برایمان بسیار ارزشمند است.چرا که با خود فرهنگ،هوش، ذکاوت و اندیشه های آنان را به همراه دارد.ما با حفظ و نگهداری آنها تلاش آنها را ارج می نهیم و برای ما تماشای تلاش آنها لذت بخش است.

اما آنچه این روزها در اخبار گردشگری دل آدمی را به درد می آورد،ویرانی میراث گذشتگان توسط یک عده است.وقتی شاهد یادگاری نوشتن بازدیدکنندگان بر روی آثار یاستانی می شویم،غیر قابل تحمل است که چگونه توانسته اند این آثاری را که قرون بسیاری را سپری کرده اند تا به دست بشر امروز برسند را براحتی خدشه دار کنند.اما بدتر از آن این است که با تبر به جان آنها می افتند و بدون هیچگونه ابایی آنها را به نابودی می کشند.

سال گذشته ابتدا آثار باستانی موزه ی موصل توسط آنها نابود شد و پس از آن در نیمه های اسفند ماه سال گذشته شهر باستانی نمرود توسط آنها منفجر شد و به نابودی کامل کشیده شد.

شهر باستانی نمرود در 30کیلومتری جنوب شرق شهر موصل در شمال عراق قرار دارد و قدمت آن به قرن 13ام قبل از میلاد باز می گردد.این شهر را پادشاه آشور "شلمنسر اول" بنا نهاد و قرنها مهد تمدن آشوری بود.این شهر باستانی مجموعه ای بی نظیر از هنر و فرهنگ ارزشمند گذشتگان است که به ما به ارث رسیده بود و حالا تمام آن شکوه باستانی نابود شده است و آیندگان جز در کتابهای تاریخ چیزی از آنها در اختیار ندارند و می شود گفت تمامی آن شکوه در کتابهای تاریخ دفن شد.

با انتشار چندین تصویر دیگر از این ویرانی در روز گذشته،تنها گروهی از مقامات مسئول،باستان شناسان و سازمان جهانی یونسکو ابراز خشم کردند و این اقدامات را محکوم نمودند.اما این  اقدامات هیچگاه این میراث باستانی را باز نمی گرداند و باید هر طور شده جلوی آنها را گرفت.





سفری تاریخی به الموت

در بهار دل انگیز باید از فرصت تازه بودن هوا استفاده کرد و تا می توانیم دل به کوه و دشت و دمن بسپاریم و از طبیعت لذت ببریم.

یکی از مکانهایی که در اخبار گردشگری برای گردشگران به خصوص تهرانیها پیشنهاد می شود تا در اولین فرصت برای دیدنش رهسپار شوند،قلعه الموت در استان قزوین است.مسیر زیبای قلعه و زیبایی منحصر به فرد قلعه گردشگران را به این منطقه می کشاند.

برای دستیابی به قلعه ی الموت باید چند کیلومتر قیل از قزوین  مسیر الموت را پیش بگیرید تا 80 کیلومتر مسیر زیبا را طی کنید و به قلعه الموت یا قلعه حسن برسید.این قلعه در شمال شرقی روستای گازرخان واقع شده است و بر فراز صخره ای در ارتفاع 21663متری از سطح دریا قرار دارد.

این قلعه ی با شکوه در سال 226 هجری قمری توسط حسن ابن زید بنا نهاده شد.در سال 486 حسن صباح این قلعه را به تصرف خود در آورد و به دلیل موقعیت استراتﮋیکی اش به پایگاه دفاعی خود و یارانش در مقابل خلفای عباسی تبدیل شد.عاقبت این قلعه در قرن هفتم هجری قمری با تاراج مغول به ویرانی کشیده شد و کاربری زندان پیدا کرد.

اما در 20 کیلومتری قلعه دریاچه ی زیبای اوان قرار دارد که با منظره ی زیبا و جادوکننده اش میزبان علاقه مندان به طبیعت و گردشگری است.

اگر مایل به سفر یک روزه باشید،تورهای قلعه الموت در این فصل سال حسابی داغ است.اما باید حداقل یک شب در این منطقه ی خوش آب و هوا اقامت کرد و از زیباییها بیشتر لذت برد. در روستای الموت مکانهایی برای اقامت مسافران وجود دارد که آرامش آنها را به همراه دارد.