کافه سفر

اخبار گردشگری | جاذبه های گردشگری | سفر | رزرو هتل

کافه سفر

اخبار گردشگری | جاذبه های گردشگری | سفر | رزرو هتل

زبان و دین در ترکیه

دانستن درباره ی مکانی که به آن سفر می کنیم می تواند یسیار سودمند باشد چرا که سفر با دید بازتر لذت دیگری دارد.اگر این روزهای خوش آب و هوای بهاری با تور آنتالیا راهی کشور ترکیه می شوید بدنیست کمی درباره ی دین و زبان مردم این مرزوبوم بدانید.ما نزدیکی بسیاری با مردمان این دیار داریم و همین مسافرت به ترکیه را می تواند برای ایرانیان لذتبخش تر کند.



درباره ی زبان مردم این مرز و بوم،ترکی ترکیه زبان رسمی و مادری مردم ترکیه است.این زبان از قدیمی ترین زبانهای دنیا محسوب می شود.

همچنین ترکی آذربایجان،ترکی قرغیزی،ترکی ترکمنی و ترکی اویغوری جز شاخه هایی از زبان عمومی ترکی است.زبان ترکی جدید که به ترکی ترکی معروف است،از ریشه ی ترکی اوغوز است که توسط سلجوقیان در اواخر قرن 11به منطقه ی آناتولی وارد شد.پس از آن با انتقال لغات و اصطلاحات به زبان ترکی از عربی و فارسی و بالعکس،الفبای عربی رایج شد.یعنی آنها با الفبای فارسی عربی می نوشتند.تا اینکه پس از اعلام جمهوری ترکیه در سال 1923 میلادی،القبای لاتین جایگزین الفبای عربی شد و پس از آن دستور زبان اصلاح شد.

الفبای لاتین از سال 1928 به بعد در ترکیه مورد استفاده قرار گرفت و کلمات در این ساختار به شکل فونتیک نوشته و خوانده می شوند.در همان سال اولین کلاسها برای آموزش حروف جدید زبان ترکی تاسیس می شوند تا حروف جدید را به مردم آموزش دهند تا کم کم این زبان در میان مردم جا باز کند.

در مورد دین مردم ترکیه باید گفت که در سال 1924 با تصویب نخستین قانون اساسی این کشور،دین رسمی اسلان تعیین شد.تا اینکه با اصلاحاتی که در سال 1928 در قانون اساسی این کشور صورت گرفت،جدایی دین از سیاست مطرح شد و ترکیه تبدیل به کشوری لائیک شد.لائیک یعنی جدایی دین از سیاست.اما با این وجود 98 درصد مردم این کشور مسلمان و اکثرا سنی هستند و 2 درصد بقیه را دیگر ادیان تشکیل می دهند.

به هر حال زبان و دینشان هر چه باشد،توانسته اند به خوبی پیشرفت کنند و به یکی از قطبهای توریستی جهان تبدیل شوند.اکنون ترکیه به کشوری تبدیل شده است که ایرانیان بسیاری برای تفریح و زندگی به سوی آن روانه می شوند و مشترکات دینی و زبانی این علاقه را در مردم بیشتر ایجاد می کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.