کافه سفر

اخبار گردشگری | جاذبه های گردشگری | سفر | رزرو هتل

کافه سفر

اخبار گردشگری | جاذبه های گردشگری | سفر | رزرو هتل

زلزله و نابودی میراث فرهنگی نپال

آنچه این روزها دل آدمی را به درد می آورد،خبر زلزله ی خونین در پایتخت کشور نپال بوده است که هزاران کشته و زخمی بر جای گذاشت و ویرانیهای سختی را ایجاد کرد.ویرانیهایی که اکثرا جبران پذیر نیستند،مانند گرفته شدن جان انسانها و ویرانی آثار باستانی ارزشمند.اخبار گردشگری خبر از آن می دهد که بسیاری از آثار باستانی و گردشگری شهر کاتماندو به طور کامل تخریب شده اند و هیچ اثر از آنها باقی نمانده است.


نپال کشوری کوهستانی با پایتختی شهر کاتماندو واقع شده در شمال کشور هند است که رشته کوه هیمالیا و بلندترین قله ی جهان یعنی اورست در این کشور قرار دارند.از این رو گرشگران زیادی را از سراسر دنیا به خود جذب می کند.اما از لحاظ تاریخی نیز اهمیت بسیاری برخوردار است.سه شهر کاتماندو،پاتان و بختاپور از لحاظ تاریخی بسیار اهمیت دارند و یادبودهای عظیم هنری و با ارزشی را در خود جای داده اند.

اما در کشور نپال 7 محوطه ی تاریخی در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است که 4 تای آنها توسط  زلزله ی اخیر به نابودی کامل کشیده شدند.

در این میان یکی از بناهای معروف شهر برج "داراهارا"است که زلزله خسارات جبران ناپذیری بر آن وارد کرده است. برج داراهارا در سال 1832 برای ملکه ی نپال بنا شد و تا سال 2004 ورود گردشگران برای بازدید از آن ممنوع بود. این برج 60 متری در 9 طبقه ساخته شده بود و دارای 200 پلکان حلزونی بود و نمای زیبایی از پایتخت کشور نپال را در اختیار گردشگران قرار می داد.

به علاوه میدان "دوربار"که در اصل یک معبد هندو در شهر کاتمادو بود و به دلیل معماری خاص خود شهرت داشت به طور کلی آسیب دید که اصلا قابل جبران و بازسازی نیستند.

گاهی آثار باستانی رسیده از پیشینیان توسط بلایای طبیعی نابود می شوند و گاهی به دست خود بشر.مجسمه ی بودا در افغانستان و شهر تاریخی نمرود در بصر از جمله میراثی هستند که به دلیل تعصب بی جای بشر نابود شدند.اما اگر نابودی به دست گردشگران باشد خیلی مایه ی تاسف و ناراحتی است.کاش قبل از بروز زلزله به دست خودمان آثار باستانی را نابود نکنیم.





نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.