کافه سفر

اخبار گردشگری | جاذبه های گردشگری | سفر | رزرو هتل

کافه سفر

اخبار گردشگری | جاذبه های گردشگری | سفر | رزرو هتل

سفر به شیراز و بازدید از ارگ کریمخان

تور نوروز 96 بسیاری که اهل گردشگری در ایران هستند،به مقصد شهر شیراز است.شهر باستانی شیراز مملو از آثار ارزشمند تاریخی ای است که گردشگران را مشتاق می کند نوروز خود را با بازدید از آنها سپری کنند. پس اگر قصد سفر به شیراز باستانی را دارید از الان باید با رزرو هتلی زیبا و راحت در شیراز مقدمات سفر را آماده کنید.یکی از آثار ارزشمند تاریخی که باید بازدید از آنرا در سفرتان به شیراز به خاطر بسپارید،ارگ کریمخان است.

معرفی ارگ کریمخان در شیراز
پس از تخت جمشید باشکوه ارگ کریمخان اصلی ترین هدف گردشگری در شیراز به حساب می آید.این ارگ با شکوه که یادآور شکوه و جلال کریمخان زند است،دارای بنایی ارزشمند از نظر معماری و تاریخی است.

ارگ کریمخان در سال 1766به دستور کریمخان در پایتخت سیاسی او یعنی شیراز بنانهاده شد.این بنا با هدف نظامی و مسکونی با به کارگیری بهترین معماران زمان و باکیفیت ترین مصالح ساخته شد تا بنایی مستحکم برای محافظت او و خانواده اش بشود.این بنا باید طوری ساخته می شد که هیچ دشمنی نتواند در آن نفوذ کند. از این روی دیواره های بیرونی آن همانند دیوارهای یک قلعه نظامی بسیار مرتفع است.

ارتفاع آن به حدود 15 متر می رسد.اما دیوارها به صورت مخروط ناقص بالا رفته و ضخامت آنها در پایین به حدود 3 متر و در بالا به کمی کمتر از 3 متر می رسد. در قسمت بالای دیوار، جانپناه وجود دارد که محل استقرار سربازان بوده است. تیرکش هایی نیز در این دیوار قرار داده شده است که برخی کوچک هستند و حالت مورب داشته که محل قرار دادن تفنگ و اسلحه بوده است. سوراخ های بزرگتری نیز وجود دارد که به منظور راندن دشمن بوده است.

همانطور که نمای بنا بسیار دیدنی است در ساخت و تزئینات داخلی بنا هم کریمخان نهایت دقت خود را به کار برده بود.از تزیینات داخلی آن باید به قاب ها، ازاره هایی از سنگ مرمر یزد و تبریز و آیینه های بزرگی از روسیه، ترکیه عثمانی و اروپا،نقاشی قسمت های بالا و سقف اتاق ها با آب طلا و لاجورد و رنگ های گیاهی و معدنی اشاره کرد. نقش های اطاق ها اغلب گل و گیاه و به شکل ترنج و اسلیمی است.نهایت هنر و ظرافت در طراحی بنا به کاربرده شده است تا آنرا به اثر برجسته ای در ایران تبدیل کند.



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.