کافه سفر

اخبار گردشگری | جاذبه های گردشگری | سفر | رزرو هتل

کافه سفر

اخبار گردشگری | جاذبه های گردشگری | سفر | رزرو هتل

یک سیل واقعی با تهران چه خواهد کرد؟

با وجودی که بیشترین تمرکز ساختمان های مهم و جمعیتی زیاد در پایتخت قرار گرفته است، وقوع یک زلزله و یا حتی سیل خسارات وحشتناک و جبران ناپذیری در تهران به بار خواهد آورد.


طبق آن چه دکتر اویس ترابی عنوان ساخته است، تجربه ی نیم قرن پیش می تواند نمونه ی ارزنده ای برای ارزیابی شرایط تهران در زمان وقوع سیل باشد.


دکتر ترابی در خصوص گونه های سیل هایی که در تهران می توانند جاری شوند، گفت: سیل های تهران ناشی از طغیان رودخانه ها و آب های سطحی، سیل های واریزه ای، و سیل های ثانویه ( ناشی از مسائل مهندسی ) است.



این استاد عمران و کارشناس هیدرولوژی افزود: سیل ناشی از طغیان رودخانه‌ها بر اثر وقوع رگباری بارش‌ها و ذوب برف در بالادست حوزه ایجاد می‌شود و باعث تغییر ناگهانی سطح آب می‌شود. همچنین سیل واریزه‌ای بر اثر توده‌ای متشکل از آب، مواد جامد مانند خاک، سنگ، تنه درختان و ... ایجاد می‌شود و جریان آب در این نوع سیل نقش محرک را ایفا می‌کند. دسته سوم سیل‌ها بر اثر شکست سازه‌های انسان‌ساز مانند سد و پل ایجاد می‌شود که در تهران با اینها مواجه هستیم.


وی در خصوص ظرفیت تحمل تهران در برابر سیل احتمالی اظهار داشت: هر چه توان برای ایجاد شبکه‌ها وجود داشت به کار بسته شد ولی آیا برابر سیل همچنان آسیب‌پذیر هستیم؟ بله زیرا شبکه‌های فرعی جمع‌آوری آب در داخل شهر به خاطر دور ریزی‌های عامدانه ناشی از رفتار شهروندان پر می‌شوند و این مساله تا گلوگاه‌ها نیز ادامه پیدا می‌کند. به همین دلیل است می‌بینیم با وجود خالی بودن شبکه‌های اصلی جمع‌آوری آب پس از بارندگی‌ها در سطح شهر آب جاری می‌شود، زیرا این زباله‌ها جلوی شبکه‌های فرعی را می‌بندند.



دکتر ترابی تاکید کرد: نکته بعدی این است که شبکه‌های ایجاد شده قرار بود برای بارندگی‌های تهران عمل کنند و در واقع باید در بیشتر ایام سال خالی می‌ماندند، اما متاسفانه هنوز شبکه فاضلاب وارد همین شبکه اصلی می‌شود و از همین رو در زمانیکه مسیر این شبکه‌ها باید خشک باشد فاضلاب وارد آنها می‌شود.


همین طور وی با اشاره به سیل جریان واریزه ای گفت: این نوع سیل همیشه تهران را تهدید می کند و سیل گلاب در در سال 66 یکی از نمونه های مهم آن بود.


وی در نهایت نتیجه گیری خود را این طور بیان کرد که: ما برای سیل ناشی از طغیان رودخانه در تهران سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌ایم، ولی هنوز برای سیل واریزه‌ای پاسخی نداریم و هیچ مکانیزم مدیریتی برای آن ایجاد نشده است. همچنین در زمینه سیل‌های ثانویه نیز با این چالش‌ها مواجه هستیم.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.